Je kent ze wel. Mensen die binnen een paar tellen het bloed onder je nagels vandaan halen. Een interessant verschijnsel, want je intuïtie vertelt je haarfijn dat je met hem of haar eigenlijk niets te maken wilt hebben.
Ook ik ken natuurlijk zulke ‘irritante’ mensen, maar wat me opvalt is dat het er steeds minder worden. Woon ik in zo’n fijn dorp dat ze hier nauwelijks te vinden zijn? Is het een uitstervend ras? Komt het omdat ik geen collega’s meer heb sinds ik voor mezelf begonnen ben óf vinden ze mij net zo irritant en weten ze me subtiel te vermijden?
Mildheid en energie ‘uitgeven’
Dat laatste is ongetwijfeld het geval. Je kunt nu eenmaal niet met iedereen soepel overweg en het is leuker om met mensen op te trekken waar je een klik mee hebt. Wat verder zal meespelen, is dat ook bij mij mildheid met de jaren komt. Naarmate we ouder worden, kunnen we doorgaans zaken die ons tegenstaan makkelijker naast ons neerleggen. Andere dingen zijn nou eenmaal belangrijker geworden en je weet: ook je energie kan je maar een keer ‘uitgeven’.
Anders kijken naar energiezuigers
Wat mij vooral geholpen heeft, is dat ik deze mensen – laten we ze voor het gemak even Aagjes noemen – anders ben gaan bekijken. Tegenwoordig zie ik in dat Aagjes me niet alleen maar energie kosten, ik kan namelijk iets van ze leren. De theorie die ik daarbij gebruik is die van de ‘kernkwaliteit’. Je hebt dat model vast wel eens voorbij zien komen in een trainingssessie of in een uit de hand gelopen managementcursus. Het komt er op neer dat jouw kernkwaliteit het tegenovergestelde is van de kwaliteit van een totaal ander type mens. In dit geval Aagje.
Leren van wat je irriteert
Als jij je kwaliteit even niet meer in de hand hebt en doorschiet in dat gedrag, is het je valkuil geworden. Zo is het bij Aagje ook. Zij heeft kernkwaliteiten en als ze daarin doorschiet, toont ze gedrag wat precies míjn allergie raakt. Het feit dat het mij irriteert, komt omdat het ver af staat van hoe ik ben. Maar het betekent ook dat ik me met die eigenschap kan verrijken. De truc is dus om er achter te komen wat de bijbehorende kernkwaliteit van Aagje is. Dat kost flink wat overredingskracht en zelfinzicht, maar het mooie is dat je het bij alle Aagjes die je kent kunt toepassen. Je mag je dus gelukkig prijzen met al die mensen in je bedrijf die het bloed onder je nagels vandaan halen!
Column voor Business in Barneveld nr. 3 van 2017